اچیومنت وب‌ سرور IIS چیست؛ ۴ مزیت فوق‌العاده آن - شرکت آچومنت

وب‌ سرور IIS چیست؛ ۴ مزیت فوق‌العاده آن

وب‌ سرور IIS چیست. Internet Information Services که با نام IIS نیز شناخته می‌شود، یک وب سرور مایکروسافت است که بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود و برای تبادل محتوای وب ثابت و پویا با کاربران اینترنت استفاده می‌شود. IIS می‌تواند برای میزبانی، استقرار و مدیریت برنامه های کاربردی وب با استفاده از فناوری هایی مانند ASP.NET و PHP استفاده شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت “وب‌ سرور IIS چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

وب‌ سرور چیست؟

وب‌ سرور چیست؟

عبارت وب سرور می‌تواند برای سخت‌افزار یا نرم‌افزار یا هر دوی آنها با هم به کار رود. در بخش سخت افزاری، وب سرور رایانه ای است که نرم افزار وب سرور و فایل های مؤلفه یک وب سایت (به عنوان مثال، اسناد HTML، تصاویر، شیوه نامه های CSS و فایل های جاوا اسکریپت) را ذخیره می‌کند. یک وب سرور به اینترنت متصل می‌شود و از تبادل فیزیکی داده‌ها  با سایر دستگاه های متصل به وب پشتیبانی می‌کند.

در بخش نرم افزار، یک وب سرور نظیر iis در هاست ویندوز، شامل چندین قسمت است که نحوه دسترسی کاربران وب به فایل های میزبانی شده را کنترل می‌کند. به عنوان مثال، یک سرور HTTP است. سرور HTTP نرم افزاری است که URL‌ها  (آدرس های وب) و HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می‌کند) را درک می‌کند. یک سرور HTTP از طریق نام دامنه وب سایت هایی که ذخیره می‌کند قابل دسترسی است و محتوای این وب سایت های میزبانی شده را به دستگاه کاربر نهایی تحویل می‌دهد.

در ابتدایی ترین سطح، پس از خرید هاست و راه اندازی سایت، هر زمان که یک مرورگر به فایلی نیاز داشته باشد که روی سرور وب میزبانی شده باشد، مرورگر فایل را از طریق HTTP (HTTP نیز یک پروتکل انتقال داده نظیر FTP است) درخواست می‌کند. هنگامی‌که درخواست به وب سرور صحیح (سخت افزاری) رسید، سرور HTTP (نرم افزار) درخواست را می‌پذیرد، سند درخواستی را پیدا می‌کند و آن را از طریق HTTP به مرورگر می‌فرستد. (اگر سرور سند درخواستی را پیدا نکرد، در عوض یک پاسخ ۴۰۴ را برمی‌گرداند.)

وب‌ سرور IIS چیست؟

Internet Information Services (IIS) یک وب سرور انعطاف پذیر و همه منظوره از مایکروسافت است که روی سیستم های ویندوز اجرا می‌شود تا صفحات یا فایل های HTML درخواستی را ارائه دهد.

 

یک وب سرور IIS درخواست های رایانه های کلاینت راه دور را می‌پذیرد و پاسخ مناسب را برمی‌گرداند. این قابلیت اساسی به سرورهای وب اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در سراسر شبکه های محلی (LAN) مانند شبکه های داخلی شرکتی و شبکه های گسترده (WAN) مانند اینترنت به اشتراک بگذارند و ارائه دهند.

 

یک وب سرور می‌تواند اطلاعات را به اشکال مختلف به کاربران ارائه دهد، مانند صفحات وب استاتیک کدگذاری شده در HTML، از طریق تبادل فایل به عنوان دانلود و آپلود و اسناد متنی، فایل های تصویری و موارد دیگر.

 

همچنین گزارش‌های سرور IIS برای نظارت بر سرور مفید هستند زیرا یک رکورد دقیق از هر درخواست HTTP به سرور وب شما را حفظ می‌کنند. می‌توانید ویژگی ثبت‌نام را از طریق مدیر IIS فعال کنید تا اطلاعات مهم سایت‌های خود را در قالب‌های مبتنی بر متن ASCII مانند Microsoft IIS، NCSA و W3C ذخیره کند. این فایل های گزارش شامل چندین فیلد با اطلاعات دقیق هر درخواست، مانند آدرس IP مشتری، تاریخ و زمان درخواست، نام سرور، و زمان درخواست پاسخ می‌باشد. گزینه logging پیشرفته در IIS شما را قادر می‌سازد تا فیلدهایی را از فایل‌های گزارش اضافه یا حذف کنید، مکان فایل گزارش را تغییر دهید و خط‌مشی‌هایی را برای جابجایی فایل گزارش ایجاد کنید.

تجزیه و تحلیل این آرشیو داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند آمارهای کلیدی وب‌سایت، از جمله کل بازدیدهای وب‌سایت، بازدیدکنندگان برتر، صفحات محبوب و غیره را ردیابی کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای اتوماسیون برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تجسم بهتر گزارش‌های IIS با بینش‌هایی در مورد عملکرد برنامه‌های خود استفاده کنید.

مزایای آن

۱- امکان مدیریت از راه دور

امکان مدیریت از راه دور

یک وب سرور IIS درخواست های رایانه های کلاینت راه دور را می‌پذیرد و پاسخ مناسب را برمی‌گرداند. این قابلیت اساسی به سرورهای وب اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در سراسر شبکه های محلی (LAN) مانند شبکه های داخلی شرکتی و شبکه های گسترده (WAN) مانند اینترنت به اشتراک بگذارند و ارائه دهند.

۲- قابل انعطاف بودن

 

Internet Information Services  (IIS) یک وب سرور انعطاف پذیر و همه منظوره از مایکروسافت است که روی سیستم های ویندوز اجرا می‌شود تا صفحات یا فایل های HTML درخواستی را ارائه دهد. گزینه‌های استقرار انعطاف‌پذیرتر به شما این امکان را می‌دهند که دقیقاً تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید محتوای وب شما توسط IIS ارائه شود.

۳- ویژگی و کاربردهای زیاد

 

وب سرورها پورتال‌ها  را ارائه می‌دهند. وب سرورهای مدرن می‌توانند عملکرد بسیار بیشتری را برای یک تجارت و کاربران آن فراهم کنند. وب سرورها اغلب به عنوان پورتال برای برنامه های کاربردی پیچیده، بسیار تعاملی و مبتنی بر وب استفاده می‌شوند که میان افزارهای سازمانی و برنامه های کاربردی back-end را به یکدیگر متصل می‌کنند تا سیستم های کلاس سازمانی ایجاد کنند. به عنوان مثال، خدمات وب آمازون به کاربران اجازه می‌دهد تا منابع ابر عمومی‌را از طریق یک پورتال مبتنی بر وب مدیریت کنند. در همین حال، سرویس‌های رسانه‌ای مانند Spotify برای موسیقی و Netflix برای فیلم‌ها، محتوای جریانی را در زمان واقعی از طریق سرورهای وب ارائه می‌دهند.

۴- امنیت

امنیت

برای اطمینان از ایمن بودن یک وب سایت، سازمان‌ها  باید اقدامات امنیتی را برای محافظت از وب سرور در برابر نقض های امنیتی انجام دهند. شرکت‌ها  می‌توانند از ویژگی های تعبیه شده در IIS برای امن تر کردن IIS استفاده کنند.

 

  • برخی از راه های ایمن کردن ویندوز IIS عبارتند از:
  • اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل ویندوز با تمام وصله های امنیتی به روز شده است.
  • برای کاهش حملات احتمالی، هر ویژگی IIS را که استفاده نمی‌شود، غیرفعال کنید.
  • از فایروال‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید سرور فقط بسته های معتبر را دریافت می‌کند.
  • کنترل کنید که کدام آدرس IP و دامنه می‌توانند به وب سرور دسترسی داشته باشند.
  • از مجوز URL برای اعمال قوانین برای درخواست های خاص، مانند برخورد با URL های خاص استفاده کنید. یک شرکت می‌تواند از مجوز URL استفاده کند تا فقط به کاربران خاصی اجازه دهد تا صفحات درخواستی را مشاهده کنند.
  • از ورود به سیستم برای مشاهده بازدیدکنندگانی که به وب سرور دسترسی دارند استفاده کنید.

صفحه خطا را طوری پیکربندی کنید که فقط اطلاعات مربوط به یک مشکل را نمایش دهد. اطمینان حاصل کنید که صفحات خطا اطلاعات زیادی مانند نام کاربری، رمز عبور، آدرس IP سرور یا هر اطلاعاتی را که هکرها می‌توانند برای سوء استفاده از وب سرور استفاده کنند، نمایش نمی‌دهند.

نتیجه گیری

 

در پایان، این مقاله اطلاعاتی در مورد چیستی سرور IIS یا خدمات اطلاعات اینترنتی و معیارهای کار آن ارائه نموده است. ویژگی های اساسی IIS آن را انعطاف پذیر و محبوب می‌کند. برای کار با سرور IIS باید درک درستی از پورت‌ها  داشته باشید. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید می‌توانید به سایت وب‌رمز وارد شوید کارشناسان متخصص ما شما را در این راه یاری خواهند کرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 14 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.