اچیومنت آشنایی با ۴ نکته و ترفند جاوا اسکریپت که باید بدانید - شرکت آچومنت

زبان جاوا اسکریپت خود به تنهایی به عنوان یک زبان ساخت یافته و کاربردی است که می توانید با استفاده از آن جلوه های ویژه ای به صفحات وب خود بدهید. در این میان باید به نکات و ترفند جاوا اسکریپت کاملا آشنا باشید تا بتوانید در یادگیری این زبان برنامه نویسی تحت وب پیشرفت کنید.

در این مطلب می خواهیم به شما ۴ نکته مهم و ترفند جاوا اسکریپت را آموزش دهیم که هر کسی با این زبان کدنویسی کار می کند باید آنها را بداند، پس با سری آموزشی زبان جاوا اسکریپت همراه با کدنویسی به زبان ساده باشید.

سری آموزش های جاوا اسکریپت (Javascript)

جلسه اول : زبان جاوا اسکریپت و استفاده آن در طراحی صفحات وب

جلسه دوم : آشنایی کامل با نحوه تعریف دستورات جاوا اسکریپت

آموزش نکات و ترفند جاوا اسکریپت

در ادامه توضیحات کامل همراه با مثال را با ۴ مورد ترفند جاوا اسکریپت را مشاهده خواهید کرد.

۱- جاوا اسکریپت به بزرگ یا کوچک بودن حروف حساس است ( بر خلاف HTML )

در تعریف و نام گذاری توابع و متغیرها در جاوا اسکریپت باید به بزرگ یا کوچک بودن حروف کاملا دقت کرد . تابع با نام “MyFunction” با تابع “myfunction” و متغیر با نام “Matn” با متغیر با نام “matn” متفاوت هستند.

همچنین کلیه دستورات جاوا اسکریپت باید به صورت استاندارد تعیین شده ، با حروف بزرگ یا کوچک نوشته شود . عدم رعایت این نکته باعث اجرا نشدن دستور و بروز خطا در صفحه می شود . هر یک از دستورات و کلمات کلیدی در جاوا اسکریپت فقط به یک صورت ، که صورت استاندارد است باید نوشته شوند.

توجه : در مثال ها و کدهای بخش آموزش ، شکل صحیح نوشتاری کلیه دستورات نمایش داده شده است.

مثال ۱ : در مثال زیر ۲ متغیر با نام های یکسان ، ولی متفاوت در بزرگ یا کوچک بودن حروف به نام های “Matn” و “matn” ایجاد و مقدار دهی شده اند.

خروجی کد نشان می دهد که این دو متغیر کاملا با هم متفاوت هستند و هر یک مقدار مخصوص به خود را دارند :

This is a Variable .This is another Variable .

مثال ۲ : شکل صحیح نوشتن متد چاپ خروجی در جاوا اسکریپت به صورت documnet.write است.

در مثال زیر ابتدا دستور را به شکل نادرست و با حروف بزرگ به صورت Documnet.Write نوسته ایم ، که باعث ایجاد خطا در صفحه می شود.

اما در حالت دوم آنرا به شکل صحیح نوشته ایم :

حالت اول : شکل نادرست


حالت دوم : شکل صحیح

An Investigation for Development

۲- جاوا اسکریپت فواصل خالی اضافی در کد نویسی را نادیده می گیرد

به کار بردن فاصله خالی اضافی در بین کلمات کد های جاوا اسکریپت ، از سوی مرورگر نادیده گرفته شده و تاثیری ندارد . می توان برای خواناتر شدن برنامه ، بین کلمات فاصله اضافی ایجاد کرد.

نکته : بین دستورات و کلمات کلیدی باید حداقل یک فاصله وجود داشته باشد ، در اینجا منظور از فاصله اضافی ، بیش از یک کاراکتر فاصله است.

مثال : در مثال زیر یک تک کد را در حالت اول بدون فاصله و در حالت دوم با فاصله بین کلمات نوشته ایم، این دو قطعه کد کاملا یکسان بوده و هیچ تفاوتی با هم ندارند :

حالت اول با فاصله : 

Developer Studio

حالت دوم بدون فاصله : 

Developer Studio

۳- نوشتن عبارت های متنی در بیش از یک خط

در هنگام تعریف و استفاده از عبارت های متنی در دستوراتی نظیر document.write و … ، می توان ادامه متن را به کمک یک کاراکتر به سطر بعدی انتقال داد . این مسئله در زمانی که عبارت های متنی طولانی استفاده می شود ، کاربرد دارد.

مثال : در مثال زیر می خواهیم یک پیام را به کاربر اعلام کنیم . ولی به دلیل طولانی بودن متن پیام تصمیم گرفته ایم ، آن را در بخش کدنویسی در ۲ خط تعریف کنیم ، اما می بینیم که مرورگر در خروجی آنرا در یک خط نشان می دهد :


در اسکریپت های نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت ، می توان توضیحات مورد نظر را به صورت ویژه ای در درون کدها وارد کرد . این توضیحات به طور کامل از سوی مرورگر نادیده گرفته شده و در خروجی نمایش داده نمی شوند.

از توضیحات معمولا برای نشانه گذاری یا ارائه توضیحاتی راجع به کدهای برنامه استفاده می شود.

دو نوع توضیح در جاوا اسکریپت می توان ایجاد کرد :

۱- توضیحات یک خطی : این توضیحات به کمک دو بک اسلش // به صورت زیر وارد می شود . توضیحات ارائه شده به این صورت حداکثر می تواند در یک خط باشد . به مثال زیر دقت کنید.

در این مثال خط اول یک comment خط دوم یک دستور چاپ خروجی است. در این حالت دستور چاپ توسط مرورگر اجرا می شود ولی comment نمایش داده نمی شود :

How to write a comment

۲- توضیحات چند خطی : با استفاده از یک نماد */ در ابتدای اولین خط توضیحات و یک نماد /* در آخرین خط توضیحات ، می توان توضیحات چند خطی در اسکریپت ها وارد کرد . از این حالت برای ارائه توضیحات طولانی استفاده می شود . به مثال زیر دقت کنید.

در این مثال هم یک دستور و یک comment چند خطی قرار داده شده است. دستور توسط مرورگر اجرا می شود، ولی comment نمایش داده نمی شود :

How to write a multi line comment

در این مطلب به خوبی با چند مورد از نکات و ترفند جاوا اسکریپت که باید در هنگام کار با این زبان برنامه نویسی بدانیم آشنا شدید. امیدواریم برای شما مفید واقع شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 67 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 3 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.