نظرات ضد و نقیض در رابطه با سرویس اشتراکی ایکس باکس
گیم پس (Game Pass) از دیدگاه کاربران جذابیت غیرقابلانکاری دارد و از عرضههای روز اول تا مجموعه رو بهرشد عناوین قدیمیتر، این سرویس اشتراکی به شکل فزایندهای بهصرفه و متناسب بهنظر میرسد. با این حال، یکی از زمینههایی که این سرویس اغلب مورد سوال قرار گرفته، تاثیر آن بر بازیها و عملکرد تجاری آنها است.
در حالی که بسیاری از توسعهدهندگان به طور مکرر در مورد اینکه Game Pass چگونه تجربات بیشتری را تشویق میکند و همچنین قرار گرفتن در معرض بازیها را افزایش میدهد، صحبت کردهاند، تعداد کمی نیز بودهاند که به دلیل در دسترس بودن این سرویس، گفتهاند روی فروش بازی تاثیر منفی داشته است.
به نظر میرسد یکی از آنها دینو پتی، از بنیانگذاران Jumpship است. این استودیو سال گذشته بازی ماجراجویی علمی تخیلی Somerville را برای Xbox و PC عرضه کرد و از طریق گیم پس در دسترس بود.
مطلب پیشنهادی:چرا فورتزا بهترین فرانچایز تاریخ ریسینگ است؟ [تماشا کنید]پاسخی به یک ادعای بزرگ
در حالی که پتی معتقد است Jumpship «معامله بسیار خوبی» با مایکروسافت انجام داده، او میگوید فروش Somerville تحت تأثیر آن قرار گرفت. با این وجود به گفته پتی، مدل مرسوم ساخت یک بازی کامل و فروش آن با قیمت اولیه همچنان راهگشاست.
او در مصاحبهای با Videogames.si گفت:
ما معامله بسیار خوبی انجام دادیم. اما [از طرف دیگر] فکر میکنم که به فروش آسیب رساند. زیرا بسیاری از مردم فقط وارد بازی میشوند و آن را امتحان میکنند و سرمایهگذاری نمیکنند. اگر ۱۰ دقیقه اول را دوست نداشته باشند، آن را کنار میگذارند.
اگر ۱۰ دقیقه اول را شگفتانگیز نسازید، ممکن است مشکلساز باشد. به نظرم [Game Pass] مشکلی ندارد اما مورد علاقه من نیست. مدل مورد علاقه من، مدل قدیمی پرمیوم است که با تصاویر ویدئویی بزرگ شما را ترغیب میکنم و ۳۰ دلار میگیرم. بعد از آن، باید محصول را تحویل بدهم. لازم نیست بعدا از شما پول بگیرم.
جالب اینجاست که خود مایکروسافت اخیرا اعلام کرده که اگر بازیها در Game Pass نیز در دسترس باشند، فروش آنها به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار میگیرد.
در اسنادی که در اوایل سال ۲۰۲۳ توسط اداره رقابت و بازار بریتانیا در بحبوحه بررسی خرید پیشنهادی مایکروسافت از اکتیویژن بلیزارد ارائه شد، نهاد نظارتی گفت که مایکروسافت و اکتیویژن هر دو اعلام کردهاند که فروش بازیها توسط گیم پس «به شدت ضعیف» میشود.
اوایل امسال، Finji ناشر بازی Tunic نگرانیهای مشابهی را ابراز کرد و اظهار داشت که برای توسعهدهندگان کوچکتر، مدل گیم پس میتواند «به هر طرفی» برود و «هم عالی و هم وحشتناک باشد».
مطلب پیشنهادی:بازی Somerville جا پای شاهکارهایی مثل اینساید و لیمبو میگذارداستادان قصهگویی بصری
ویجیلاگ پلاس: موفقیت جدید سازنده الدن رینگ و نمایش جدید زلدا